Ahad, 12 Disember 2010

bab 11

laila bergegas pulang kekampung setelah dipinta oleh ibu tersayang, sepanjang perjalanan kerisauan melanda diri. berbagai persoalan yang bermain dipikirannya. mungkin kah ibu sakit? didalam bas laila menghabiskan masa dengan tidur maklum perjalanan yang jauh dan mengambil masa yang panjang mengakibatkan punggungnya kepenatan dan matanya menjadi layu.

setelah sampai diperhentian laila mencari teksi untuk terus kerumah ibunya, hatinya tidak tertahan menahan persoalan yang terus diajukan oleh hatinya. jelas kegelisahan wajah laila tatkala melihat umah ibunya sunti dan berkunci.. kemana pula ibu pergi? laila tiada kunci simpanan lalu menanti ibunya dengan melabuhkan punggung ditangga rumah. setelah hampir setengah jam laila menanti akhinya ibunya pulang dengan wajah yang amat ceria. terlihat akan ibunya laila lantas meluru kearah ibunya lalu mengucup tangan ibunya.
"ibu.. ibu sihat?" jelas kerisauan diwajah anak kesayangannya. kasihan laila kerana diperlaku begini.
"ibu sihat jom masuk." laila merasa lega dengan jawapan yang diberikan. namun kehairanan kerana ibunya menyuruh dia pulang dengan segera. ada perkara ke yang mahu ibu bicarakan? namun dibiarkannya dahulu soalan itu menganggu pikirannya, mungkin malam nanti akan dipertanyakannya......


selepas makan malam laila membantu ibu membasuh pinggan. dikesempatan itulah dia bertanyakan ibunya akan soalan yang menganggu pikiannya sejak dari tadi.
"ibu... suruh laila balik kenapa?" ibunya hanya tersenyum lalu menjawab
" ibu sudah tua nak.. ibu teringin meminang cucu... umo kau pun sudah semakin dewasa.." laila tidak menjangka akan soalan yang diberikan ibunya. bagaikan tidak percaya ibunya akan mengajukan soalan sedemikian dan memintanya pulang untuk bercerita pasal kahwin. namun dia paham perasaan ibunya.
"macam ni ibu ada sorang kawan dia berkenan dengan laila untuk dijadikan menantu. ibu pun berkenan dengan anak dia." kali ini laila bertambah terkejut kerana ibunya sudah menjodohkannya dengan insan yang dia tidak kenal. laila hanya mendiamkan diri kerana tidak tahu hendak dijawab apa dia bagaikan terkedu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan