Sabtu, 11 Disember 2010

bab 7

setelah satu minggu mereka bercuti akhirnya dihari ini mereka kembali bekerja. dihari itu mood haikal tidak berapa baik kerana banyak kerja yang tergendala dan ada beberapa masalah yang belom dapat diselesaikan. sebaik sahaja dia terlihat wajah laila, dia meminta laila membancuhkan dia kopi. entah mengapa dirasakan sejak laila kerja disyarikatnya dia rasa ada sesuatu tentang laila oleh sebab itu dia sentiasa meminta laila membancuhkan kopi dan ada sahaja yang hendak dikenakan oleh laila. bagai ada aura lah senang cerita. namun tidak pula dia rasa dia jatuh cinta pada laila, kerana dari cara laila dan dalam diri laila tiada ciri2 wanita idamannya. namun kalau ibunya yang lihat laila pasti berkenan habis kat laila. sejak laila cuti seminggu yang lalu bagai hidupnya tidak terurus, padahal laila bukanlah kekasihnya, hanya staftnya sahaja.


"ini kopinya encik...." belom sempat laila meletakkan kopi diatas meja tiba2 tangan haikal tertepis tangan laila lau ait kopi tadi tertumpah diatas fail kerja haikal dan terkena pula seluar haikal. haikal dengan bengis memandang laila yang jelas ketakutan.
"macam mana awak buat kerja ni?" haikal mengking laila dengan kuat sehingga luar opis haikal pun boleh dengar.

"errrr maafkan saya encik haikal, saya tak sengaja." laila menundukkan kepala tidak berani memandang wajah haikal bagaikan harimau.
"itu sahaja yang awak tahu dari dulu, seminggu cuti jadi macam nie. so nie sapa nak buat balik paper ni semua?" semain besar mata haikal melihat laila.

" saya...." tidak sempat laila menghabiskan bicaranya haikal pula menyampuk
"saya tak pedulik semua ini awak buat semula saya nak esok pagi mesti siap." laila kehabisan akal untuk membantah. dengan hati yang sebal haikal keluar dengan meninggalkan laila yang sedang kelam kabut mengemas meja haikal.


dihari itu laila tidak pergi rehat kerana ingin menghabiskan kerja yang telah diarahkan, sehingga waktu balik pun laila tidak melangkah pulang sebaliknya dia masih diopis dan menyiapkan kerjanya sehingga lewat malam. walau kepenatan dan mata yang mengantuk laila usahakan juga. air kopi tak tahu berapa cawan telah dibancuhnya tetap juga matanya tidak segar. tepat jam 3 pagi barulah kerja semua selesai dan tanpa berlengah lagi laila melangkah pulang.

jam 3pagi keadaan agak sepi, laila ketakutan namun digagahkan juga kakinya melangkah kebastop dengan harapan adalah teksi. setibanya disana laila merasa lega ada sebuah teksi dan tanpa membuang masa laila menaiki teksi berkenaan. dalam perjalanan laila merasa bimbang kerana pemandu teksi tersebut sentiasa melihat laila dengan wajah yang menakutkan. laila memerhatikan jalan yang dituju oleh teksi tersebut namun tidak pula teksi tersebut menuju ke arah rumahnya.

"encik... lalu mana ni? ini bukan laluan rumah saya." laila memberanikan diri untuk bertanya.
'ini jalan pintas mana kamu tahu." laila merasa lega dengan jawapan yang diberikan. namun tidak berapa lama kemudian teksi tersebut berhenti disuatu simpang yang agak gelap lalu membuka pintu laila dan tiba2 memegang tangan laila. laila yang ketakutan menarik kembali tangannya namun kuasa yang lelaki itu ada membuatkan laila lemah.
"lepaskan saya..." laila meronta ronta namun tidak diendahkan pemandu tersebut.
"jalan cepat jangan banyak cerita." diheretnya laila kedalam hutan dengan tanpa belas kasihan terhadap laila. lepaskan saya tolong tolong...." laila menjerit sekuat hati namun tidak didengari seiapa. pemandu tersebut menampar pipi laila berkali kali. laila kelemahan namun tetap menjerit meminta pertolongan. baju laila dikoyakkannya dengan rakus dan leher laila dikucupnya beberapa kali, laila cuba meronta lagi dan menjerit sekuat hati dengan air mata yang telah berjujuran. tak mungkin dia merelakan mahkotanya diragut oleh jantan buaya yang tak berhati perut itu.

"tolong lepaskan saya.. jangan buat saya macam ni..." laila merayu walau dia tahu rayuannya tidak akan didengari oleh pemandu tersebut. namun ketika pemandu tersebut mencuba membuka seluarnya satu tendangan hinggap dibadannya, lalu dia jatuh tersembam. menjadilah pergelutan antara pemandu tersebut dengan haikal. laila yang dalam trauma hanya menyaksikan dengan tangisan yang tidak terhenti. setelah beberapa minit pemandu tersebut tewas ditangan haikal. haikal membuka jaketnya lalu memberikan pada laila dan menghubungi polis.

setelah pihak polis tiba mereka membawa pemandu tersebut kebalai polis, laila dan haikal juga diminta kebalai polis untuk membuat report dan membantu siasatan. selepas siasatan dilakukan laila dibawa oleh haikal kehospital untuk menjalani rawatan. laila terpaksa ditahan didalam wad kerana dia menhadapi trauma. sepanjang malam haikal menjaga laila didalam wad dengan perasaan yang serba salah. laila berada disini kerana dia kejamnya dia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan